Har du styr på, hvordan du sikrer en hybrid arbejdsplads mod cyberkriminelle? Det kræver en handlingsplan!
Pandemien har skabt en massiv omvæltning i den måde, vi arbejder på. I marts 2020 reagerede de danske virksomheder hurtigt på overgangen til hjemmearbejde og justerede deres processer og systemer løbende. Nu, hvor mange lande har ophævet deres restriktioner, er virksomheder over hele verden i gang med at omdefinere, hvilke rammer der skal være for arbejde – og de vælger i vid udstrækning modeller som er mere hybride, hvor medarbejderne opererer i krydsfeltet mellem at kunne arbejde overalt og arbejde på kontoret, hvilket giver dem større fleksibilitet.
Men selvom det er en fantastisk vision, er der en række overvejelser og udfordringer, der står i vejen for at kunne gøre det på den rigtige måde.
Forhindringer for hybridarbejde
At styre en hybrid arbejdsstyrke, der spænder over kontornetværk, hjemmenetværk og andre netværk, er i sagens natur en kompleks proces – især når det handler om at sikre, at dine sikkerhedsløsninger dækker alle disse elementer. Under pandemien har vi set en stigning i antallet af cybertrusler målrettet enkeltpersoner.
På den ene side har cyberkriminelle udnyttet pandemien ved at sende coronarelaterede svindelforsøg relateret til vacciner eller økonomisk støtte. På den anden side er 47 % af alle enkeltpersoner blevet forsøgt snydt af phishing-forsøg, mens de har arbejdet hjemme. Og når en enkelt medarbejderkonto først er blevet kompromitteret, så kan hackerne have rig mulighed for at gennemsøge virksomhedens systemer for at finde følsomme data.
Omkostningerne i forbindelse med disse angreb er ikke ubetydelige. Ud over skaderne på en virksomheds omdømme kan omkostningerne til et sikkerhedsangreb i gennemsnit koste små og mellemstore virksomheder (SMV'er) tæt på 1 million kroner. Med hensyn til genoprettelsestid tager det for 43 % af ransomware-angreb over en uge at udbedre skaderne, og kun 35 % af SMV'erne opnår et overskud efter et langvarigt ransomware-angreb.
Sådan tackler du sikkerhedstrusler i dag
Når man tager dagens omfang af sikkerhedstrusler i betragtning, er det vigtigt at implementere sikkerhedsløsninger, der kan beskytte alle virksomhedens systemer – uanset hvor dine medarbejdere logger på fra. Opbygning af sikkerhed er dog en kompleks og kostbar opgave, der kan være en byrde for dine it-ansvarlige. Derudover er det en krævende opgave at holde sig ajour med skiftende sikkerhedstrusler – og de løsninger, der bliver udviklet for at afhjælpe dem – hvilket dit team måske slet ikke har tid til.
Men hvor skal du starte?
Sikkerhed skal med i din strategi for hybridt arbejde
Det er en god start at finde en it-partner, der prioriterer sikkerheden højest. Hos MyCloud kan vi med vores erfaring indenfor it-sikkerhed hjælpe dig med alt fra en sikkerhedsstrategi til implementeringen af Microsoft 365.
Vil du gerne have mere at vide om, hvordan vi hos MyCloud kan hjælpe din virksomhed til en bedre it-sikkerhed?
Så grib fat i vores Markedschef, Lars Jørgensen på e-mail: lj@mycloud.dk eller telefonnummer: 20 60 69 43